دريافت فايل

روان پزشکي کودکان و نوجوانان اختلال بيش فعالي و کم توجهي اين بيماري داراي يک الگوي رفتاري شامل کاهش توجه پايدار ، بيش فعالي و رفتارهاي تکانشي مي باشد ميزان شيوع آن حدود 7 – 3 درصد مي باشد و در پسرها حدود 9 -2 برابر دخترها ديد ه مي شود اگر چه سن شروع اين اختلال معمولا تا 3 سالگي مي باشد عموما تا زماني که کودک وارد محيط سازمان يافته مدرسه نظير آمادگي يا کودکستان نشده تشخيص گذاري نمي شود . علت بيماري : درحال حاضر اعتقاد براين است که هيچ عامل واحدي مسئول بروز اين اختلال نيست هرچند متغيرهاي محيطي و ژنتيکي زيادي ممکن است درآن نقش داشته باشند ازعلل مستعد کننده قوي براي اين اختلال مي توان به عوامل ژنتيک عوامل مربوط به رشد ( نظير مواجهه پيش ازتولد مادر با عفونت هاي زمستاني درسه ماهه اول حاملگي ) آسيب مغزي احتمالي عوامل عصبي شيميايي ( نروترانسميترها ) و عوامل رواني اجتماعي اشاره کرد . خصوصيات باليني : اين اختلال ممکن است دردوران شيرخواري آغاز شود هرچند به ندرت تاقبل ازدوره نوپايي تشخيص داده مي شود . شيرخواران مبتلا به اين اختلال نسبت به محرک ها بسيار حساسند و تحت تاثير صدا ، نور، حرارت و ساير تغييرات محيطي خيلي زود ناراحت مي شوند . درمدرسه کودکان مبتلا ممکن است به سرعت پاسخ دادن به سئوالات امتحاني را شروع کنند . اما پس از جواب دادن يکي دوسئوال دست ازفعاليت بردارند وممکن است نتوانند منتظر نوبت خود بشوند . اغلب تحريک پذيرند . ازنظر هيجاني بي ثبات بوده و به اساني خنده يا گريه سر مي دهند . اين کودکان اغلب مستعد حادثه هستند حدود 75% کودکان مبتلا علايم رفتار پرخاشگرا نه و نافرماني را به طور نسبتا ثابتي نشان مي دهند حواس پرتي و نوسان توجه دراين کودکان سبب کندي يادگيري ذخيره سازي و ابزار معلومات مي شوند . ازساير علايم اين اختلال مي توان به بازماندن ازتوجه کافي به جزئيات ، گوش نکردن هنگام صحبت کردن بقيه ، اشکال درتوجه در تکاليف ( مثلا ممکن است حروف را در ديکته جابيندازند ) اشکال در سازمان دهي تکاليف ، حواس پرتي آسان روي صندلي ، شلوغ کاري و پرسرو صدا بودن ، پرحرفي ، جواب دادن قبل از پايان يافتن سئوال ، ناتواني در انتظار کشيدن براي نوبت ، قطع حرف ديگران و مداخله در آن مي توان اشاره کرد . درمان : دارو درماني : درماني دارويي خط اول درمان محسوب مي شود داروهاي متعددي در درمان اين اختلال موثر مي باشند که مهمترين آنها دارويي بنام ميتل فنيديت ( ريتالين ) بانام ايراني استيمديت مي باشد که دربازار دارويي ايران بصورت قرص هاي 10 ميلي گرمي و نوع طولاني اثر 20 ميلي گرمي وجود دارد با دوز 3 -1 ميلي گرم روزانه ( حداکثر 60 ميلي گرم روزانه ) قابل استفاده است . مداخلات رواني اجتماعي : مصرف دارو به تنهايي غالباً نمي تواند نيازهاي جامع درماني کودکان مبتلا به اين اختلال را برآورده سازد و فقط يک جنبه ازبرنامه چند وجهي درمان اين اختلال محسوب مي شود گروه هاي مهارتهاي اجتماعي ، آموزش والدين کودکان و مداخلات رفتاري درمدرسه و خانه اغلب دردرمان کلي کودکان موثر هستند . به کودکان تحت درمان با داروها بايد هدف ازتجويز دارو توضيح داده شود و به آنها امکان داده شود احساسات خود را درمورد مصرف دارو ابراز کنند . اين امر به کودکان کمک مي کند مفاهيم نادر مثل ( من ديوانه هستم ) در مورد مصرف دارو را کنار گذارند و برايشان روشند که دارو به آنها کمک مي کند يا موقعيت هاي مختلف بهتر از گذشته مواجه شوند .
دکتر ابراهيم عبداللهيان دکتر عليرضا ابراهيمي
|