واحد بهداشت محیط و حرفه ای

چاپ

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

"واحد بهداشت محیط و حرفه ای "

مسئول واحد




ملک قرائیان                  شماره تلفن :37002251             پست الکترونيک :GharaeianMM1[at]mums.ac.ir



کارشناس بهداشت محیط


زکیه صاحبی فر                   SahebifarZ9[at]mums.ac.ir

 

کارشناس بهداشت حرفه ای

دانیال عرب                       ArabDN3[at]mums.ac.ir

 

شرح وظایف کارشناسان بهداشت محیط

1- برگزاری کمیته بهداشت محیط و طرح مسائل موجود و پیگیری آنها تا حصول نتیجه

2- شرکت در کميته کنترل عفونت، غذاو دارو و پیگیری مصوبه های مربوطه

3- عضویت در کارگروه شورای بهداشت شهرداری منطقه تحت پوشش و شرکت در جلسات برحسب نیاز

4- پیگیری تهیه كارت معاینه پزشكی و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون

معاینه

5- بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان با استانداردهای کشوری از نظرکنترل بهداشتی و تشکیل پرونده بر اساس استاندارد

الف-کلرسنجی و در صورت نامطلوب بودن مکاتبه با مرکز بهداشت وهماهنگی با اداره آب و فاضلاب جهت نمونه برداری

ب-نمونه برداری میکروبی(ماهانه) بررسی نتایج و تفسیر آن و در صورت بروز مشکل پیگیری تا رفع نقص

ج-نمونه برداری شیمیایی(6 ماهه) بررسی نتایج و تفسیر آن و در صورت بروز مشکل پیگیری تا رفع نقص

د-شستشوی مخازن آب هر شش ماه یکبار

ه- درخواست بهسازی مخزن در صورت وجود مشکل

kit

6-نظارت بر فاضلاب بیمارستان شامل

الف- دفع بهداشتی فاضلاب و اتصال به اگو

ب- نمونه برداری از پساب خروجی و سپتیک هر شش ماه یک بار

ج- نمونه برداری از چربی گیر و تخلیه آن هر سه ماه یک بار

د-بهسازی چربی گیر و سیستم فاضلاب

ه- در صورت مشکل ارائه اقدامات اصلاحی

7- بازدید از قسمت های مختلف مرتبط با بهداشت محیط

الف-مهدکودک (آموزش پرسنل،بازدید روتین از مهد،بهداشت موادغذایی و ظروف مورد استفاده،شرایط ساختمانی،وسایل فردی پرسنل،پرونده بهداشتی پرسنل و کودکان،بازدیداز موی سر کودکان-جلوگیری از ورود کودکان بیمار)

ب-انبار موادغذایی(بهسازی کلی ساختمان-آموزش در خصوص قرارگیری موادغذایی ،بررسی تاریخ تولید و تاریخ مصرف ،بهداشت فردی و ...)

ج-انبار موادشوینده(بهسازی انبار،چک کردن تاریخ مواد شوینده،بررسی پروانه ساخت محصولات)

د-آمبولانس ها(نصب دستورالعمل بهداشتی داخل آن،آموزش به پرسنل در خصوص گندزدایی، بازدید روتین از آمبولانس ها، استفاده از وسایل حفاظت فردی)

ه- سردخانه(آموزش به نیروی خدماتی در خصوص نحوه گندزدایی،پیگیری در جهت وسایل حفاظت فردی،نصب دستورالعمل ، بهسازی)

ذ-سرویس های بهداشتی عمومی داخل بیمارستان و محوطه(بازدید روتین –نصب دستورالعمل بهداشتی )

ر-آزمایشگاه(تکمیل چک لیست مربوطه،نظارت برتفکیک پسماندها،رعایت بهداشت و نظافت آزمایشگاه-استفاده از وسایل حفاظت فردی)

ز- رادیولوژی: اقدامات لازم جهت حفاظت پرتویی واحدهای پرتو پزشکی و پرتو درمانی(هماهنگی با مرکز بهداشت جهت بازدید شش ماهه و انجام دزیمتری و همچنین بازدید ساختمانی،وسایل حفاظت فردی،پرونده بهداشتی پرسنل)

8-همکاری و تعامل با شهرداری از جمله:

الف- هماهنگی با شهرداری جهت بازیافت کاغذ و کارتن و تحویل کارتن پلاست ،باکس فلزی(جهت بازیافت کاغذ در قسمت اداری)

ب- هماهنگی با شهرداری جهت جمع اوری سگ های ولگرد در بیمارستان

ج-عقد قرارداد جهت حمل و دفن پسماندها

9-نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه كار آشپزخانه شامل : ( شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، نظارت بر نحوه تهیه و نگهداری مواد اولیه غذایی،بررسی مجوز وسایل نقلیه و پروانه بهداشتی موادغذایی بسته بندی،وضعیت سردخانه ها ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی كاركنان ، اطاق استراحت كاركنان ، پرکردن چک لیست ها و در صورت نیاز اقدام اصلاحی انجام شود،شستشو و ضدعفونی ظروف ، نظارت در هنگام توزیع و سرو غذا،شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ، وسایل و ظروف مورد استفاده ،داشتن وسایل حفاظت فردی ،توزیع غذا در بخش ها،نظارت بر پرونده بهداشتی پرسنل و . . . . )

محافظت

10-بازدید و نظارت بوفه مواد غذایی داخل بیمارستان شامل : اموزش پرسنل،نمونه برداری از مواد غذایی تهیه شده،تکمیل چک لیست مربوطه،بررسی مواد غذایی بسته بندی شده،بهداشت فردی

11-نظارت و بازدید بهداشتی از بخش هابه صورت روتین از جمله

الف-بازدیداز اتاق کار ،اتاق بیماران،سرویس بهداشتی ها،حمام ها،تی شوری و ...

ب- آموزش چهره به چهره در خصوص تفکیک پسماند،چگونگی استفاده از مواد شوینده و خطرات ان،چگونگی گندزدایی قسمت های مختلف

ج-تکمیل چک لیست مربوطه

گند

12- تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشكیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای كاركنان رده های مختلف

13- تهیه دستورالعمل و پوسترهای مختلف بهداشتی و ارسال به بخش ها

14- همکاری و تعامل با مرکز بهداشت منطقه :

الف- هماهنگ كردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی دربیمارستان

ب- درخواست واکسن (هپاتیت،کزاز،آنفولانزا)

ج- در خواست شامپو پرمترین(ضد شپش) و فرم مربوط به انها جهت تکمیل و ارسال به مرکز بهداشت

د- در خصوص آزمایشات سل پرسنل آشپزخانه

ه- تکمیل فرم هفتگی بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن

15-جایگاه پسماند

الف- نظارت ، بررسی و كنترل بهداشتی بركلیه مراحل مختلف جمع آوری ، تفكیك ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله ها(عادی- عفونی- نوک تیز-دارویی- شیمیایی) و توزین پسماندها

ب- نظارت برفرآیند بی خطر سازی زباله های عفونی و نوک تیز توسط دستگاه اتوکلاو وپایش و ارزیابی دستگاه (ارزیابی میکروبی-مکانیکی- شیمیایی) و مسائل مربوط به آن(انتقال ویال به آزمایشگاه- ثبت تست کلاس6 در دفتر- پرکردن اظهار نامه پایان هر ماه)

ج- جمع اوری پسماندهای دارویی –شیمیایی و دپو در انبار جهت انتقال

د- نظارت بر وسایل حفاظت فردی متصدی و آموزش چهره به چهره

ه- در صورت خراب شدن دستگاه هماهنگی با تجهیزات پزشکی و تاسیسات و کارپردازی جهت هماهنگی با شرکت سازگر

ر- برنامه ریزی و ارائه راه کار جهت کاهش میزان تولید پسماند در بیمارستان و استفاده از محصولات کم نظارت و مداخله در عقد قرارداها و همکاری با شرکت های خصوصی جهت پایش صحت عملکرد اتوکلاو،حمل و بی خطرسازی و امحاء پسماندهای دارویی و شیمیایی خطر تر

16-رختشویخانه شامل: نظارت بر چگونگی حمل البسه از بخش به محل شست وشو،استفاده از وسایل حفاظت فردی،نظارت برتفکیک البسه،آموزش به پرسنل،نظارت برشست وشو و چیدمان در قفسه،تهیه دفتر جهت ثبت آمار البسه ورودی و خروجی،پیگیری در جهت دو دستگاه ماشین لباسشویی جهت شست و شوی لیف ها،نظارت بر شرایط ساختمانی محل

17- كنترل حشرات و جوندگان

الف- ارائه راهكارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش كنترل ناقلین

بهسازی

ب- دفع بهداشتی زباله

ج- استفاده اصولی از روش های شیمیایی شامل:

1- جهت جوندگان: استفاده از چسب موش(آموزش به پرسنل جهت استفاده)

چسب موش

2-جهت حشرات و سوسک: عقد قراردادبا شرکت جهت طعمه گذاری در بیمارستان

18-- ثبت و ضبط اقدامات و مكاتبات اداری و تشكیل بایگانی درست ومنظم به نحوی كه روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق كاملا” قابل دسترسی و مشهود باشد . ( مستند سازی )

19- تدوین برنامه عملیاتی پسماند و بهداشت محیط

20- تنظیم و ارسال شاخص های فصلی(پسماند- لاندری- آب و فاضلاب) به دفتر بهبود کیفیت

21نظارت بر ساخت وسازهای داخل بیمارستان(پیگیری در جهت جمع آوری نخاله های ساختمانی،نصب توری برای پنجره ها ،تهویه بخش ها،

 

شرح وظایف کارشناسان بهداشت حرفه ای

 

1. تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و طرح مسائل و مشکلات در جلسات کمیته

2.پیگیری موارد مطرح شده در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار 

3.تهیه و تدوین خط مشی های بهداشت حرفه ای بیمارستان

4.تهیه و تدوین برنامه عملیاتی با همکاری اعضا و اجرای آن مطابق جدول زمانبندی

5.تهیه و تدوین دستورالعمل های اجرایی آمادگی و مدیریت واکنش در شرایط اضطراری

6.ارزیابی ریسک در واحد های مختلف بیمارستان

7.شناسایی شغلهای موجود در بیمارستان و تعداد پرسنل هر شغل بر اساس تماس با عوامل زیان آور محیط کار

 8. بازدید از بخش ها ، تهیه گزارش و تکمیل چک لیست های مربوطه و اعلام کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی وارائه پیشنهادات لازم جهت رفع آنها وانجام پیگیری های مربوطه

9. شناسایی عوامل زیان آور محیط کار، پیگیری در خصوص اندازه گیری آنها و ارائه اقدامات کنترلی

a.مخاطرات فیزیکی

b.مخاطرات شیمیایی

c.مخاطرات بیولوژیکی

d.مخاطرات ارگونومیک، روانی – اجتماعی و فاکتورهای سازمانی

10. نظارت بر نحوه اندازه گیری عوامل زیان آور بر اساس اهداف از پیش تعیین شده با توجه به اصول و شرایط اندازه گیری

11. تهیه برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی ( MSDS: MATRIAL SAFTY DATA SHEET)  مورد استفاده در بخش های مختلف و آموزش آنها به پرسنل در معرض

12.برچسب گذاری مواد شیمیایی و نظارت بر طبقه بندی مناسب محلولهای شیمیایی

13. نظارت بر تهیه و استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی متناسب با هر بخش بیمارستان و همچنین نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار

14.  همكاري با پزشك طب كار و یا دوره دیده بیمارستان( و یا پزشک طب کار و یا دوره دیده همکار بیمارستان) جهت برنامه ريزي فرآيند انجام معاينات پرسنل ( قبل از استخدام و دوره ای )براي شغل هاي موجود و تهيه جدول آزمايشات اختصاصی به تفکیک نوع شغل

۱5. نظارت برانجام معاینات پزشکی قبل از استخدام ودوره ای بر اساس دستورالعمل و تشکیل پرونده بهداشتی پرسنل

16. اعلام موارد مشکوک بیماریهای حرفه ای به طریق مدیر بیمارستان و مراکزمربوطه

17.   تهیه دستورالعمل های ایمنی تجهیزات ، ساختمان، تجهیزات حمل و نقل و ...

18.   ثبت آمار حوادث در بخش های مختلف بیمارستان ، پیگیری و ارائه راه حل جهت پیشگیری از موارد مشابه

19. تهیه و تدوین نیاز های آموزشی کارکنان در زمینه بهداشت حرفه ای

20. به روز رسانی اطلاعات و آگاهی کارکنان واحد بهداشت حرفه ای و ارتقاع سطح آگاهی کارکنان این واحد از طریق شرکت در دوره های آموزشی

21. شرکت در کلیه جلسات آموزشی و بازآموزی، همایش ها و جلسات کمیته های تخصصی

22. مستندسازی اقدامات و پیگیری های بهداشتی انجام شده در بیمارستان

23 . ارسال یک نسخه از کلیه اقدامات انجام شده و نتیجه اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار به معاونت بهداشتی

 



شرح وظایف کارشناسان بهداشت حرفه ای